Kreatín je pomerne jednoduchá chemická zlúčenina. Vyskytuje sa v našom tele prirodzene ako rýchly a efektívny zdroj energie pre svalové tkanivo. Väčšinu potrebného množstva kreatínu si dokážeme vytvoriť vo svojom tele sami. Postačí nám k tomu pár bežných aminokyselín. Ak príjmom kreatín v potrave ušetríme si však krok navyše. Kreatín vzniká predovšetkým v pečeni a obličkách.

Z miesta vzniku je transportovaný krvou na miesta, kde sa ho ako zdroja energie najviac potrebné – do svalov, srdca a mozgu. Ako rýchly zdroj energie je kreatín výhodný najmä pre rýchlostné športy. Pre vytrvalostné športy nemá užívania zvýšených dávok kreatínu prakticky význam.

Okrem vplyvu na výkonnosť svalového tkaniva bolo dokázané aj priaznivé pôsobenie kreatínu na hladinu krvného cholesterolu. Kreatín znižuje hladinu celkového cholesterolu a hladiny neutrálnych tukov. Mimo to zvyšuje hladinu “dobrého” cholesterolu (tzv. HDL cholesterolu sk.wikipedia.org. Bráni tak vzniku závažných srdcovo-cievnych ochorení. V našom tele je prevažná väčšina z celkového množstva kreatínu obsiahnutá v kostrovom svalstve.

O zvyšok sa potom delí srdca a mozgové tkanivo. Celkové množstvo kreatínu v našom tele je asi 100 gramov. Najdôležitejším potravinovým zdrojom kreatínu je mäso. Veľké pomerné množstvo obsahuje mäso rýb a vtákov. Pol kilogramu mäsa obsahuje asi 2 gramy kreatínu. Denná potreba kreatínu sa u dospelého človeka pohybuje okolo 2 gramov. Výhodou v prípade kreatínu je, že na rozdiel od vitamínov si ho dokážeme vytvoriť v našom tele úplne sami. Zvýšený príjem v podobe potravinových doplnkov je akýmsi nadštandardom, ktorý nám pomôže zlepšiť krátkodobú fyzickú výkonnosť.

Rate this post