Vitamíny sú organické zlúčeniny nevyhnutné pre chod látkovej výmeny organizmu. Na rozdiel od baktérií potrebujú vyššiu živočíchy ich príjem z vonkajšieho prostredia, pretože im chýba enzýmový aparát pre ich výrobu. Vzhľadom na to, že sú v dostatočnej miere zastúpené v potrave, ktorú prijímame (resp. ktorú sme kedysi prijímali), mohli sme si evolučne dovoliť vypustiť celý rad enzýmov. Vitamíny fungujú najčastejšie ako súčasti molekúl dôležitých enzýmov alebo chráni organizmus pred oxidačným stresom ( antioxidanty ).

Z heldiska príjmu, vstrebávanie a vylučovanie sa vitamíny delia na tierozpustné vo vode a na rozpustné v tukoch .

Prejavy nedostatku vitamínov sú veľmi rôznorodé, podľa toho, ktorý konkrétny vitamín chýba a ako hlboký je jeho nedostatok. Všeobecne ide o neprospievanie, obrny, utrpenia a rôzne nechorobné prejavy akéhosi “nezdraví” a nevôľa. Krajným a známym prípadom nedostatku vitamínov sú napr skorbut (vitamín C) alebo choroba beri beri (vitamín B1).

Počas účasti na našich programoch zabezpečíme dostatočný prísun vitamínov, či už potravou, alebo z kvalitných doplnkov. Dozviete sa tiež viac o tom, ako zaobchádzať s čerstvým jedlom, ktoré vitamínov obsahuje najviac.

Vitamíny rozpustné v tukoch – A, D, E a K, sa nachádzajú v potrave obsahujúce živočíšne alebo rastlinné tuky a sú ukladané v pečeni.

Vitamíny rozpustné vo vode predstavujú tú skupinu vitamínov, ktorá sa rozpúšťa vo vode. Ide o vitamíny skupiny B a vitamín C.

Telo tieto vitamíny spotrebováva priamo a je potrebné zabezpečiť ich pravidelný stály príjem. Vitamíny B komplexu sa čiastočne ukladajú v pečeni, ktorá tak môže byť jedným ich zdrojom v jedálničku.

Vitamín C je chemicky kyselina askorbová av niektorých umelých potravinách sa skrýva pod kódom E300 (áno, zďaleka nie všetky Éčka sú škodlivé!). Prejavom jej nedostatku sú skorbut, alebo menej vyjadrené problémy s pomalým hojením rán, nekvalitné kožou, vlasy, nechty a problémy s nedostatočnou imunitou. Prítomná je hlavne v rôznych druhoch ovocia a zeleniny.

Vitamíny skupiny B komplexu predstavujú veľmi rôznorodú skupinu. Patrí do nej hlavne látky tiamín (B1), riboflavín (B2), niacín (B3), kyselina pantoténová (B5), pyridoxín (B6), biotín (B7), kyselina listová (B8) a kyanokobalamín (B12). Ich zdrojom je dosť rôznorodá skupina čerstvých potravín.

Počas účasti na našich programoch zabezpečíme dostatočný prísun vitamínov, či už potravou, alebo z kvalitných doplnkov. Dozviete sa tiež viac o tom, ako zaobchádzať s čerstvým jedlom, ktoré vitamínov obsahuje najviac.

Rate this post