Výživové doplnky (potravinové doplnky) sú prípravky, ktoré sú určené k doplneniu vitamínov, minerálov a iných účinných látok, ktoré sú z rôznych dôvodov v organizme nedostatkové alebo žiaduce.

Dodať stravou všetky potravinové vitamíny, minerály a ostatné živiny je prakticky nereálne:

  • pôda neobsahuje potrebné množstvo živín, ktoré by mohli byť odovzdané do potravín a surovín
  • potraviny nejeme čerstvo nazbierané – skladovaním, konzerváciou a tepelnou úpravou sa veľká časť živín stráca
  • nemáme čas denne starostlivo sledovať, čo presne a v akom množstve jeme
  • často a radi dávame prednosť potravinám, ktoré nám chutia viac ako čerstvá zelenina a náš jedálniček nie je dostatočne pestrý a vyvážený
  • kvalitné potraviny nie sú vždy dostupné (sezóna, cena, čas…)

Všeobecne najčastejšie chýbajúcimi živinami sú:

  • vláknina
  • vitamíny D, C a B9 (kyselina listová)
  • nenasýtené mastné kyseliny („dobré tuky“)
  • – jód, zinok, horčík

Kedy potrebujete doplnky stravy?

  • při sportu

  • pri športe
  • preventívne v období choroby, stresu
  • v tehotenstve, v starobe
  • pri fajčení
  • pre podporu zdravotného stavu, odstránením alebo zmiernením prejavov chorôb
  • pri snahe schudnúť a udržať si líniu – organizmus nemá potrebu sa „zásobovať“, pretože netrpí žiadnym nedostatkom
  • nedostatok určitého materiálu či vitamínu v organizme sa neprejavuje okamžite patologickým stavom či vznikom ochorenia
  • vďaka správnemu množstvu vitamínov a minerálov sa ľahšie vyrovnáme s každodennými „maličkosťami“ ako je únava, stres, striedanie počasia, vplyv znečisteného prostredia a podobne

Výživové doplnky by mali byť užívané uvážene a účelovo https://sk.wikipedia.org/wiki/Sacharid. Je tiež zbytočné užívať množstvo doplnkov, je to nákladné a mnohokrát tiež kontraproduktívne. Je vhodné nechať si poradiť od výživového poradcu, ktoré doplnky sú vhodné priamo pre vás.

Výživové doplnky pri chudnutí:

Vždy je potrebné najprv upraviť jedálniček, začať pracovať na dlhodobej zmene životného štýlu a nájsť optimálnu pohybovú aktivitu chocolate slim. Je ťažké zmeniť svoje zvyky. S pomocou a podporou osobného výživového poradcu je zmena oveľa jednoduchšia a predovšetkým trvalá.

Výživové doplnky však môžu redukciu váhy podporiť..

  • Chróm – pomáha stabilizovať hladinu krvného cukru a tlmiť chuť na sladké, a tým môže pomôcť pri redukcii váhy
  • CLA (conjugated linoleic acid) – jeho úlohou je uvoľňovanie tukových zásob na tvorbu energie, zabránenie deštrukcie svalového tkaniva
  • Extrakt zo zeleného čaju – táto látka podporuje v organizme tvorbu tepla i v priebehu bežnej činnosti sa teda pri jej dodaní „spaľuje“ viac energie ako normálne
  • Karnitín (alebo tiež L-karnitín) – transportuje tuky v bunke, aby mohli byť využité ako zdroj energie, má antioxidačné a regeneračné účinky
  • Vláknina – napomáha správnej činnosti čriev a je výrazným pomocníkom v prevencii proti vzniku rakoviny hrubého čreva

Všeobecne vhodné doplnky stravy

  • Omega 3 nenasýtené mastné kyseliny – zdravé tuky, látky nevyhnutné pre správnu funkciu metabolizmu
  • Multivitamín v období chrípky, zvýšeného stresu či v období redukcie váhy
  • Probiotické baktérie – priateľské baktérie obnovujú a udržiavajú črevnú flóru

Výber a nákup výživových doplnkov

  • pred nákupom potravinových doplnkov zvážte, ktoré látky sú vo vašom konkrétnom prípade nedostatkové čí žiaduce
  • poraďte sa s výživovým poradcom či dietológom
  • dostatočne sa informujte o možných výrobkoch a produktoch
  • starostlivo preštudujte informačný štítok a príbalové informácie – zamerajte sa hlavne na informáciu o obsahu účinnej látky
  • výrobca vami vybraného výrobku by mal byť známy a v obore renomovaný, nakupujte tiež skôr v lekárňach a špecializovaných predajniach.

Rate this post